Chulilgánky nebo světice?
21. února 2012
moskevská feministická punková skupina Pussy Riot v Chrámu Spasitele zazpívala
punkovou modlitbu Bohorodičko vyžeň Putina. Tři členky tohoto hnutí byly
zatčeny, vzaty do vazby a jsou obžalovány z chuligánství a hrozí jim trest až
sedm let vězení. Ruská pravoslavná církev je viní z narušení posvátného
prostoru a z urážky citu věřících, dokonce z nenávisti k věřícím, a žádá pro ně
co nejtvrdší trest.
Na první pohled by se jejich obvinění či
odsouzení (nemám na mysli výši trestu) mohlo zdát oprávněné: Kostel je nebo má
být místem ticha a modlitby, bohoslužby mají pevná pravidla a řád, a není
možné, aby tento posvátný prostor mohli nějací chuligáni svévolně narušovat.
Když se ale podíváme na věc podrobněji,
zjistíme, že jejich "chuligánský čin" měl velikou výpovědní hodnotu a
smysl, že upozornil na něco, co je pravdivé a o čem se mlčí, že tím oslovil
společnost, a že neobsahoval nenávist k věřícím ani k Bohu. Tedy - obsah jejich
vystoupení je smysluplný a hodnotný.
Zbývá názor,
že to ale měli sdělit jinde, v jiném prostoru, ne v chrámu, a jinak - bez
vulgarismů. Nad tím bych se rád zamyslel: Už Kristus byl obviňován z narušování
řádu a pořádku. Když uzdravoval v sobotu, jedl a dovoloval jíst rituálně
nečisté pokrmy, stoloval s nečistými lidmi, atd. - pohoršoval tím židovské hodnostáře. Jestliže se tedy
křesťanství vztahuje ke Kristu, má v sobě toto překračování a porušování řádu a
pořádku (ne svévolně, ale pro pravdu, pro boží věc) obsaženo jako něco
Kristovského, křesťanského. Legitimita je (z hlediska Krista a tedy i
křesťanství) víc než legalita. Punková modlitba skupiny Pussy Riot byla v
souladu se svědomím a s pravdou, byla pro společnost výpovědí a inspirací, byla
legitimní, a proto byla v souladu se zvěstí Krista - byl to čin křesťanský! A
jestliže hodnostáři ruské pravoslavné církve se cítí být pohoršeni či ohroženi,
je to analogické, jako jednání Ježíše pobuřovalo tehdejší hodnostáře židovské.
A podobně jako židovská velerada žádala pro Ježíše nejvyšší trest, i hierarchie
ruské pravoslavné církve žádá pro Pussy Riot nejtvrdší trest.
Mnohé lidi pohoršuje, že text punkové modlitby není
pouze slušný a uhlazený, ale že obsahuje vulgarismy. Ano, Pussy Riot použily k
vyjádření toho, co vyjádřit chtěly, i vulgarismy. V zemi, kde jsou nezákonnosti
a porušování lidských práv na denním pořádku, kde jsou všechny možné formy
bezpráví a nespravedlnosti a zvůle - v tomto kontextu když někdo chce na něco
upozornit - je snad adekvátní jiný výraz než vulgární?
Rudolf Rousek, 5. 7. 2012
Co by patriarcha Kirill řekl na jurodství?
Jurodství je
fenomén staré Rusi, jeho místo je někde mezi „smíchovým světem“ (analogie šašků
v Evropě) a světem církevní kultury (jde o typ poustevníka, světce,
člověka božího). Pravoslavná církev uctívá několik desítek jurodivých.
Aktivní
stránka jurodství spočívá v povinnosti „spílat světu“, tj. žít ve světě,
mezi lidmi a poukazovat na chyby a hříchy silných i slabých bez zřetele ke
konvencím společenské slušnosti. A víc než to: přezíravost vůči náležitostem slušného
chování a způsobilosti vytváří cosi jako privilegium a nezbytný předpoklad
jurodství, spočívající v nezbytnosti nedbat na časové a místní podmínky,
„spílat světu“ i v chrámě a v čase bohoslužeb. Dobrovolný asketismus,
život plný strázní a ústrků dává jurodivému právo „spílat pyšnému a marnivému
světu“.
Úryvek ze
Života a skutků blahoslaveného Symeóna: „Otec Symeón, který se objevil ve městě
se zdechlým psem na provaze, nejdříve nasbíral ořechy a vstoupil do chrámu na
počátku bohoslužby a začal je házet a zhášet jimi svíce. Když přišli lidé, aby
ho vyvedli, vyskočil na ambón a házel odtud ořechy po ženách.“
Duchovní
chudoba v osobě jurodivého se jevila jako chodící svědomí světa, do živého
člověka vtělená obžaloba lidské bídy a strastí, a těšila se ve společnosti
velkým právům a plné svobodě slova. Mocní tohoto věta, velmoži a panovníci i
sám Ivan Hrozný trpělivě naslouchali smělým, výsměšným nebo urážlivým řečem
svatého otrhance a neovážili se ho ani dotknout prstem.
Jak by asi
reagoval patriarcha Kirill a hierarchie ruské pravoslavné církve, kdyby dnes
žil nějaký jurodivý? Považoval by ho za posla satana či ďábla, za rušitele a
znesvětitele církve, za nenávistníka věřících, atd.? Žádal by pro něho co
nejtvrdší potrestání? Samozřejmě že mezi jurodstvím a Pussy Riot je mnoho
rozdílů, je tam ale také dost podobností. Může nás překvapit, že i známý
krutovládce a despota Ivan Hrozný dokázal snést kritiky a zesměšňovače a
dokonce jim naslouchat, zatímco dnešní demokratická doba (do debaty o tom, jak
demokratické je současné Rusko, se zde pouštět nechci) má pro lidi tohoto typu
vězení.
(Informace o
jurodství v tomto příspěvku vycházely z knihy Alexandra M. Pančenka:
Metamorfózy ruské kultury, kapitoly o jurodství, některé věty jsou opsány nebo
jen mírně upraveny)
Rudolf
Rousek, 23. 7. 2012
Ivan Hrozný zabil i svého syna, což byl parťák v pití, takže jurodiví možná měli štěstí, že se nepřipletli do cesty.
OdpovědětVymazatMyslím, že díky všeobecné dostupnosti vzdělání a médiím je definitivně po jurodivých, stejně jako po hrdinech. I kdyby se nějací svatí pravdomluvní vyskytli, byli by ihned někam bezpečně uzavřeni. Protože by vypadávali z kontextu.
Víš, jak se všude cituje, že svět, který potřebuje hrdiny, je smutný svět a jak Habermas odmítl označovat newyorkské hasiče z 11. září, přestože se odvážně chovali, za hrdiny. Nevím, jestli nejsme sami proti sobě. Asi vyhyneme...
Máš naprostou pravdu a dobřes to napsal.
OdpovědětVymazatJenže katolická církev taky uctívá třeba svatého Františka a tunu poustevníků a podívej, jak se třese na církevní restituce.
Myslím, že se tomu po biblicku říká kázat vodu a pít víno.